Palmecentret söker en Regioncontroller
Palmecentret arbetar i Olof Palmes anda för demokrati, mänskliga rättigheter och fred. Vi är den svenska arbetarrörelsens samarbetsorganisation för internationell solidaritet och opinionsbildning. Vi är en progressiv, dynamisk arbetsplats som ger utrymme till stor självständighet i utförandet av arbetsuppgifter.Vi erbjuder internationellt arbete och möjlighet att vara med och påverka samhällsutvecklingen i Sverige och i våra samarbetsländer tillsammans med den svenska arbetarrörelsen och våra partners. Vårt huvudkontor ligger centralt beläget på Sveavägen 68 och vi är cirka 50 anställda i Sverige och utomlands. Tillsammans med våra 26 medlemsorganisationer bedriver vi varje år cirka 200 projekt i omkring 30 länder till stöd för organisering för en bättre värld.
Är du vår blivande kollega? Vi erbjuder ett spännande jobb i en internationell miljö där du, tillsammans med kompetenta medarbetare och medlems- och partnerorganisationer har möjlighet att förändra världen.
Dina arbetsuppgifter och ansvarsområden:
Som regioncontroller ansvarar du för planering, översyn och utformning av finansiella processer knutna till ingångna avtal inom din tilldelade region. Du är ansvarig för Palmecentrets avtalsefterlevnad och kvalitetssäkring, och ditt arbete sker i nära samarbete med berörd regionchef och ekonomichef. I din roll ingår att vara särskilt fokalansvarig för EU-finansiering. Du är initiativtagande och gillar att arbeta i internationell kontext med olika utmaningar för internationellt utvecklingssamarbete.
Du kommer att ingå i ekonomiavdelning med 11 medarbetare som är placerade både på huvudkontoret i Stockholm och på våra lokalkontor runt om i världen.
Du rapporterar till ekonomichefen.
För att effektivisera interna och externa processer har Palmecentret nyligen implementerat nytt ekonomi- och projekthanteringssystem och vi fortsätter vår förändringsresa med syfte att digitalisera verksamheten ytterligare. Då vi tror att du har ett stort intresse för finansiella applikationer och IT-stöd kommer du som regioncontroller vara en viktig del i vår fortsatta digitaliseringsprocess. I rollen som regioncontroller ingår det även avtalsansvar för de finansiella delarna. Du kommer ha stora möjligheter att utforma tjänsten efter egna intressen.
Som Regioncontroller kommer du ansvara för regionerna Asien och MENA där ditt huvudsakliga ansvar är att:
- Ansvara för kontakten med bidragsgivare genom hela projektcykeln (ansökan, budget rapportering och revision).
- Ansvara för avtalsefterlevnad i relation till våra bidragsgivare.
- Ansvara för arbetet att utveckla rutiner och processer för en god ekonomisk förvaltning och kontroll för den finansiella verksamheten.
- Stödja regionchefer genom rådgivning i frågor som rör ekonomi, avtalsefterlevnad och administration.
- Regelbundet tillhandahålla ekonomiska underlag och avstämningar för fortlöpande ekonomisk kontroll och verksamhetsplanering.
- Finansiellt avtalsansvarig för våra ingångna EU-anslag samt ansvara för de finansiella delarna vid ansökningar.
- Bistå och stödja projektcontrollers i frågor som rör ekonomi, administration och revision.
- Samordnande funktion av arbetet inom tilldelad region.
Erfarenhet och kompetens:
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning inom ekonomi och har minst 5 års dokumenterad erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Du har erfarenhet från internationell verksamhet och uttrycker dig obehindrat i tal och skrift på svenska och engelska. Erfarenhet av att arbeta inom en biståndsorganisation där du varit delaktig i arbete med EU-anslag är mycket meriterande.
Vi ser gärna att du har god kompetens inom olika typer av ekonomisystem och har du erfarenhet av att arbeta i Xledger och NGO Online är det meriterande. Dessutom har du en mycket god kompetens i Officepaketet.
För att lyckas i rollen behöver du vara strukturerad, analytisk och självgående samt van att arbeta på eget initiativ. Du är kommunikativ, har god samarbetsförmåga och tycker om att bidra till kollegors ökade kunskap samt ge stöd på ett engagerat och positivt sätt. Ytterligare språkkunskaper användbara i våra avtalsländer är meriterande ex. turkiska, spanska, ryska och arabiska.
Palmecentret är en del av den svenska arbetarrörelsen och det är därför naturligt att du delar våra värderingar.
Ansökan och anställningsvillkor:
Tjänsten är tillsvidareanställning på heltid och Palmecentret tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde snarast och lön efter överenskommelse. Vi tillämpar målstyrd arbetstid, med 35,25 timmar per vecka. Vi erbjuder en friskvårdsförmån om 3 000 kr/medarbetare och år, 1 friskvårdstimme/vecka, influensvaccinering, rökavvänjning, fri sjukvård samt fri medicin inom högkostnadsskyddet, friskvårdsaktiviteter m m.
Skicka din ansökan, CV och personligt brev, till: jobb@palmecenter.se senast 16 augusti. Vi kan komma till att hantera ansökningarna och intervjuer löpande.
För mer information kontakta Roger Stålnacke, ekonomichef, roger.stalnacke@palmecenter.se.
Palmecentret har kollektivavtal med Handelsanställdas förbund samt Akademikerförbunden.
Kontaktuppgifter till våra fackliga organisationer:
För Handels: otto.widmark@palmecenter.se
För Akademikerförbunden: elin.zaulich@palmecenter.se
Varmt välkommen med din ansökan!